Last van winterdepressie? Dit kan je eraan doen!

Voel je je in de koude wintermaanden ook zo neerslachtig? Je ben niet de enige. 1 op de 3 personen heeft in zekere mate last van een winterdip die bij sommige gevallen overgaat naar een winterdepressie. Maar wat zijn nou de symptomen en wat kan je er tegen doen? In dit artikel wordt het allemaal besproken.

Verschil tussen winterdip en winterdepressie

Een winterdepressie is een seizoensgebonden depressie met klachten die opspelen tijdens de herfst en wintermaanden. Er bestaan ook mildere vormen van winterdepressie. Die worden ook wel herfst/winter blues of winterdip genoemd. De meesten mensen hebben last van een winterdip. Mensen met een winterdip hebben vaker lichamelijke klachten terwijl mensen met een winterdepressie juist meer geestelijke klachten hebben. Ook hebben mensen met een depressie vaak last van meerdere klachten en is de duur van de klachten langer.

Symptomen

  • Somberheid
  • Nervositeit, stres, lusteloosheid
  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaarder en emotioneler
  • Slechte concentratie
  • Geen behoefte aan sociale contacten/jezelf afzonderen
  • Een veranderd eetpatroon
  • Gewichtstoename
  • Obstipatie

Bij een winterdip staat vooral vermoeidheid op de eerste plek als klacht. Op de tweede en derde plaats staan somberheid en je niet uitgerust voelen.

Bij een winterdepressie staat somberheid op nummer 1 met vermoeidheid en lusteloosheid als nummer 2 en 3. Alle klachten zijn natuurlijk vervelend maar gelukkig zijn er een paar tips die je kunnen helpen.

1. Ga naar buiten

De nummer 1 oorzaak van winterdepressie is een gebrek aan licht. Door dagelijks 15 minuten naar buiten te gaan krijg je vitamine D van het zonlicht wat zeer bevorderend is voor je mentale gezondheid. Let er wel op dat de zon zelfs in de winter schadelijk kan zijn dus vergeet je zonnebrand niet!

2. Lichttherapie

Mocht je toch niet naar buiten willen ( logisch met de kou ) maar heb je wel het gevoel dat licht gaat helpen dan kan je lichttherapie proberen. Daarvoor kan je online op zoek gaan naar een daglichtlamp. Een daglichtlamp geeft wit licht zonder UV straling en is specifiek bedoelt om winterdepressie tegen te gaan. Ga dagelijks 15 tot 30 minuten voor de lamp zitten maar let er wel op dat je dit niet in de avond doet. Dat kan namelijk je slaapritme verstoren

3. Vitamine D supplementen

Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht. Logisch dus dat veel mensen in de koude wintermaanden een tekort opbouwen. Deze vitamine is zeer belangrijk voor onze mentale gezondheid dus om dat tekort aan te vullen is het een aanrader om een supplement te slikken.

4. Voldoende beweging

Door in beweging te blijven maakt je lichaam endorfine aan wat ervoor zorgt dat je beter bestand bent tegen stres. Ook activeert beweging het beloningssysteem in onze hersenen wat ons een goed gevoel geeft. TIP: Maak dagelijks een kleine wandeling buiten om ook gelijk je dagelijkse hoeveelheid vitamine D en licht op een natuurlijke manier te krijgen.

5. Micronutriënten

Micronutriënten zijn vitamines, mineralen en sporenelementen waar we dagelijks weinig voor nodig hebben maar die noodzakelijk zijn voor onze lichamelijke en mentale gezondheid. Deze haal je als je dagelijks gezond en gevarieerd eet.

6. Massage en aromatherapie

Uit bepaalde studies is gebleken dat bepaalde geuren verschillende invloeden hebben op je gemoedstoestand. Zo zouden Citrus geuren je meer energie geven terwijl jasmijn lavendel juist weer ontspannend werken. Daarom zijn etherische oliën goed voor je humeur. Volgens chinees onderzoek is een massage met essentiële olie de beste manier om te ontspannen en de stres los te laten.

Wanneer naar de huisarts?

Een winterdepressie is vervelend maar gelukkig verdwijnt die in het voorjaar weer. Maar ondanks dat het verdwijnt betekent niet dat je er niets aan kan doen. Bovenstaande manieren helpen met de preventie en met bestaande symptomen. Mochten de klachten niet verdwijnen of lang aanhouden schakel dan professionele hulp in. Een winterdepressie kan namelijk overslaan naar een chronische depressie. Voorkomen is beter dan genezen.