Ongepaste reclamecampagne: excuses Balenciaga

Het modemerk Balenciaga biedt haar excuses aan voor een ongepaste reclamecampagne. In deze reclame werden kinderen getoond met knuffels gekleed in sm-outfits. Balenciage verklaart haar interne procedures aan te passen. Ze willen voorkomen dat dit nog een keer kan gebeuren. Verder neemt het modemerk haar verantwoordelijkheid tegen kindermisbruik.

Excuses Balenciaga

Direct nadat deze ongepaste reclamecampagne gelanceerde, kwam hier veel ophef op. In een post op Instagram trok de creatief directeur van het merk zich dit aan en bood hij zijn excuses aan. Hij sprak daarbij over ‘een verkeerde artistieke keuze’ en neemt zijn verantwoordelijkheid. Demna, de creatief directeur van Balenciaga, schrijft verder dat het ongepast was om kinderen te laten zien met objecten die niet bij ze passen. Hoe het dan toch zo ver heeft kunnen komen, dat vragen wij ons af..

Lees ook: Het verhaal van Joline uit Zwolle over de mogelijk gevolgen van kindermisbruik.

De ongepaste reclamecampagne

De ongepaste reclamecampagne toont kinderen met knuffels gekleed in sm-outfits. Een bijzondere ‘artistieke’ keus. Enkele weken geleden kwam de reclame voor het eerst online en daarbij werden jonge kinderen poserend met teddyberen die riempjes en tuigjes dragen getoond. Deze outfits zijn vooral bekend en populair in de sm-wereld. Een excuses lijkt op zijn plaats.

Het bleef niet bij deze ongepaste reclamecampagne van Balenciaga. Een tweede campagne bevatte documenten met de tekst van een kinderpornozaak bij het Amerikaanse Hooggerechtshof. Hier schuift het modemerk de schuld af op een ‘andere partij’, die volgens hen daarvoor verantwoordelijk was, en dreigde met juridische stappen.

excuses Balenciaga voor ongepaste reclamecampagne
Afbeelding uit de webshop van Balenciaga

Samenwerking heroverwegen

Niet alleen de creatief directeur van Balenciaga, maar ook de CEO van het modehuis, Cedric Charbit, treedt met een verklaring naar buiten toe. Volgens zijn verklaring zal er intern beter gekeken zal worden naar campagnes en komt er een speciale adviesraad die reclamecampagnes beoordeeld voordat ze gepromoot worden. Zal dit voldoende zijn?

Voor tv-persoonlijkheid Kim Kardashian was deze ongepaste reclamecampagne reden om haar banden met het merk Balenciaga te heroverwegen.

Lees ook: Het misbruikverhaal van Sammy (8)

Bron: RTL Nieuws